Please activate JavaScript!
Please install Adobe Flash Player, click here for download

EMCAPP Journal 2

26 Overview using a broadly-based “abilities list” In counselling it is helpful to work practically with a whole sample list of abilities: one shows them to the counselee, thus outlining at the start a broad overview of possibilities. Reflection should also include testing on which level the abilities lie (behaviour, attitude of the heart) and whether there has been success in bringing to- gether the relevant pairs in each case. The following list is described by Hanne Baar as “neither complete nor, in its individual scales, thought through to the end and tested.” (Baar, 1994, p. 76). Bearing this in mind, it is sensible to print it here as a basis for discussion and as a stimulus for composing one’s own thoughts. The use of the “abilities list” in counselling Hanne Baar asks, for example, the participants of semi- nars or therapy groups to examine in which ability they have, in their opinion, departed from the healthy rhythm and have become one-sided. In her experience, such se- arching of the conscience is usually completed quickly. The participants have long known, as a rule, what is in disorder within them. Using this list, however, they see more clearly than before in what way the exit from the negative attitudes can be realised practically, how the alternative looks. Many a participant then says with re- lief, for example: “Ah, I see, self-respect and arrogance are two different things! Yes, if I am allowed self-respect, arrogance is then of course no longer needed.” Or he un- derstands: “Remorse and assurance of salvation make self-accusation and self-righteousness superfluous.” Not seldom, there are great sighs of relief and many “aha” ex- periences, particularly with regard to the fact that what the evil one has to offer is always a caricature of the real thing. “The deceiver has nothing of his own, nothing that is not available also, and better, with God.” (Baar, 1994, p.78) The abilities list alone, despite the quick insight into the healthy aspects of the abilities, will often not be sufficient to turn someone away from faulty attitudes. Christian Anthropology ihren Vorstellungen entsprechend dienen. Wahrschein- lich werden sie beim weiteren Nachspüren noch weitere Werte entdecken, die sie mit ihrer Erziehung verbinden (eigenen Erfolg, Sicherung der Zukunft …). Die Werte genau zu benennen hilft, jeden überwertigen Wert Gott zu opfern und damit die Absolutheit eines Ja oder Nein zu relativieren. Ein solcher Akt hat dann Auswirkungen auf das gesamte übrige Fähigkeitsspektrum, indem er dieses von den Extremen befreit oder zumindest eine Lo- ckerung der Zwänge bewirkt. Überblick durch eine breit angelegte „Fähigkeitenliste“ Für die Beratung ist es hilfreich, mit einer ganzen Bei- spielliste von Fähigkeiten praktisch zu arbeiten, indem man sie den Ratsuchenden vorlegt und so erst einmal einen weiten Überblick an Möglichkeiten aufzeigt. Zur Reflexion gehört auch, zu prüfen, auf welcher Ebene die Fähigkeiten liegen (Verhalten, Herzenshaltung) und ob man jeweils die passenden Paare zusammengefügt hat. Die folgende Liste nennt Hanne Baar „weder vollständig, noch in ihren einzelnen Skalen bis zu Ende durchdacht und erprobt. Für Interessierte bleibt noch viel Forschertä- tigkeit übrig“ (Baar, 1994, S. 76). In diesem Sinne wollen wir sie auch hier als Diskussionsgrundlage und Anreiz zum eigenen Nachdenken vorlegen. Der Gebrauch der „Fähigkeitenliste“ im Rahmen von Beratung Hanne Baar bittet zum Beispiel die Teilnehmer von Schu- lungen oder Therapiegruppen zu überprüfen, bei welcher Fähigkeit sie ihrer Meinung nach den gesunden Rhyth- mus verlassen haben und einseitig geworden sind. Ihrer Erfahrung nach ist eine solche Gewissenserforschung meist schnell geschehen. Agnes May, Training in religious education and adult education. Since 1998 at the IGNIS Institute as editor, writer and adult educator for the correspondence course Foundations of Christian Psy- chology, since 2004 as person in char- ge of this course. agnes.may@ignis.de Agnes May, Ausbildung in Religionspädagogik und Erwachsenenbildung, begann nach 25 Jahren Familienzeit (in der sie u.a. ihr Ehemann Werner, sechs Töchter und die unterschiedlichsten ehrenamtli- chen Aufgaben beschäftigt haben) ab 1998 mit ihrer Tätigkeit als Lektorin, Autorin (Fernkursordner 4a und 4b) und Seminarleiterin im IGNIS Fern- kurs. Seit September 2004 hat sie die Fernkursleitung übernommen. agnes.may@ignis.de

Pages