Please activate JavaScript!
Please install Adobe Flash Player, click here for download

EMCAPP Journal 2

68 I share this view, but would add, by way of explanation of the third mandate, that, wherever man is seen as God’s creation, God can also be perceived as giving a commis- sion. “Threefold commission” thus means: 1. A commission to supply help to the person affec- ted and his/her social environment, with the goal of more successful living in the sense of self-deter- mination in everyday life. For this, the professional must be prepared, under certain circumstances, to adopt uncomfortable attitudes towards the social systems involved. 2. A commission from the social system (e.g. society) with the goal of (re-)integration, maintaining con- tacts with society, or the avoidance of further resul- ting costs. With this commission, forceful means (sanctions and methods of control) are often asso- ciated. Here, under certain circumstances, conside- rable tensions can arise with the needs, wishes or values of the person affected. 3. A commission which arises from one’s own calling or professional motivation, motivated by ethical va- lues and norms (the double commandment of love, human rights, professional codex) and informed by professional knowledge. This third commission enables a certain independence from the “external” commissions of the first two commissions, but, for precisely this reason, can also lead to conflict. What is needed is to be conscious of tensions resulting from the different commissions and to define as clearly as possible, for oneself and the client, in which commission one is acting. (The main feature of professionality “is the requirement to make one’s own picture of the problem situation on the basis of science and profes- sional ethics and – proceeding from that – to formulate a self-determi- ned commission which takes into consideration the points of view and interests of the person affected by the problem as well as those of the (in)direct commission-giver in the social care authority.” (Silvia Staub- Ber¬nasconi) 1. What commission is my client giving me? With what does he need help? 2. What is my commission (what I should do, not what would be “nice to have”) as a therapist or under our com- mission as an institution a) in the eyes of politics and society? b) in the eyes of the commissioning authorities? c) in the eyes of the cost-carrying agency? 3. What commission can I – going beyond what has been mentioned – formulate for myself on the basis of - professional knowledge and ethical principles - my spiritual view and calling? Therapy goals und life goals (According to Mahler, Dr. Roland: Zwangs- und Suchtstörungen. Semi- narunterlagen SCS, 2004) It appears important to me to distinguish between life goals and therapy goals. Christian Psychotherapy hierfür bereits 1973 den Begriff des „doppelten Manda- tes“ geprägt. In jüngerer Zeit hat Staub-Bernasconi (2007, S.198-202) vorgeschlagen, von einem dreifachen Mandat zu sprechen, und bezeichnet damit den Auftrag zur Hil- feleistung an den/die Einzelnen, ein Mandat der Gesell- schaft und ein professionelles Mandat im Sinne wissen- schaftsbasierten Handlungs- und Veränderungswissens und ethischer Normen. Ich schließe mich dieser Sicht an, würde aber zur Begrün- dung des dritten Mandates noch ergänzen, dass dort, wo der Mensch als Geschöpf Gottes gesehen wird, auch Gott als Mandatgeber wahrgenommen werden kann. „Dreifa- ches Mandat“ bedeutet somit: 1. Ein Auftrag zur Hilfeleistung an dem/den betroffe- nen Menschen und seinem/ihrem sozialen Umfeld mit dem Ziel eines gelingenderen Lebens im Sinne eines selbstgesteuerten Alltags. Dafür muss der Pro- fessionelle unter Umständen gegenüber den jeweili- gen sozialen Systemen unbequeme Haltungen ein- nehmen. 2. Ein Auftrag des sozialen Systems (z.B. der Gesell- schaft) mit dem Ziel der (Re-)Integration, der Be- wahrung vor sozialem Ausschluss oder der Vermei- dung weiterer Folgekosten. Mit diesem Auftrag sind oftmals Machtmittel (Sanktions- und Kontrollmög- lichkeiten) verbunden. Hier können unter Umstän- den erhebliche Spannungen mit den Bedürfnissen, Wünschen oder Werten der Betroffenen auftreten. 3. Ein Auftrag, der aus der eigenen Berufung resp. Be- rufsmotivation heraus kommt, der aus ethischen Werten und Normen (Doppelgebot der Liebe, Men- schenrechte, Berufskodex) motiviert und durch professionelles Wissen qualifiziert ist. Dieses dritte Mandat ermöglicht eine gewisse Eigenständigkeit gegenüber den „externen“ Aufträgen der ersten zwei Mandate, kann aber gerade dadurch auch kon- flikthaft werden. Es gilt, sich der Spannungen bewusst zu sein, die sich aus den verschiedenen Mandaten ergeben und für sich selbst und für die Klienten möglichst klar zu definieren, in wel- chem Auftrag man handelt. (Das Hauptmerkmal von Professionalität „ist die Forderung, sich auf- grund wissenschaftlicher und berufsethischer Basis ein eigenes Bild der Problemsituation zu machen und - davon ausgehend - einen selbst- bestimmten Auftrag zu formulieren, der sowohl die Sichtweisen und Interessen der Problembetroffenen als auch diejenigen der (in)direken Auftraggeber des Sozialwesens mitberücksichtigt.“ (Silvia Staub-Ber- nasconi)) 1. Welchen Auftrag gibt mir mein Klient? Wozu braucht er meine Hilfe? 2. Was ist mein Auftrag (das, was ich leisten soll, nicht das „nice to have“) als Therapeutin bzw. unser Auftrag als Institution a) aus Sicht von Politik und Gesellschaft? b) aus Sicht der zuweisenden Stellen? c) aus Sicht der Kostenträger?

Pages