70 Christian Psychotherapy “nice to have”? Such goals often appear attractive and are motivational – even if not absolutely necessary. It is not unusual for clients or even therapists to lose sight of compulsory goals and turn their attention to luxury goals (examples: primary task and secondary benefits in a group therapy). Or therapists put themselves under un- necessary pressure because they have formulated for their work “luxury goals” which they then do not achieve. In both cases, it is necessary to be open about any con- flicting goals and to turn committedly again to the com- pulsory goals. Depth of goal in therapy There is a hierarchy of goals in therapy: that there are different depths of transformation is already clear in the biblical account of the healing of the ten lepers (Lk. 17, 11ff). Which procedure to choose is a matter for client and therapist to negotiate together. Listed in increasing depth of goal we have: 1. Supporting, stabilising procedures have the goal of ensuring the healthiest possible living (survival) in daily life. Personal motivation to change is not a pre-condition. 2. Training, advisory procedures have the goal of extending the (psycho-social) compe- tence of the client or to cause individual symptoms to disappear. Here the primary requirement is motivation to learn or train. 3. Uncovering procedures see unresolved biographical events or conflicts as the cause of the current problems and work them. For this a motivation to change and a certain introspective capacity on the part of the client is needed. 4. Procedures which change the value system or life con- cept are often derived from certain personality ideals or concepts of man and goal at developing the faith or value system or the client’s life concept. The client should in this case be motivated towards comprehensive changes such self-knowledge, personality maturity, discovering me- aning or spiritual fulfilment.. 5. What depth of goal is selected? In many therapies one will also find combinations or chronological sequences of procedures with different depths of goal. Here the conscious choice and clear com- munication according to the scope of the client’s goals are decisive. With increasing depth, as a rule, the amount of therapy work increases as well. On the one hand, more is “offered” to the client than in therapies which goal purely at the symptom level: experience in relationships, inner enrich- ment and possibly discovering meaning. On the other hand, “with the opportunities, the risks grow too. The deeper the goals, the greater the danger of lasting mental damage in the case of failure.”(Kottje-Birnbacher, 1999, p.21) Not always is the “deeper” goal also the better one! On top of this, goals must be agreed fairly: “It would be nothing less than false labelling to sell to a patient, exploi- ting one’s own highly suggestive position… an ethical re- • „Pflichtziele“: Was ist das Mindeste, was in dieser Therapie erreicht werden muss? Wird diese Ziele nicht erreicht werden, müsste man ein Scheitern der Therapie, wenn nicht sogar einen Schaden durch die Therapie konstatieren (sie hat sich dann nicht ge- lohnt). • „Luxusziele“: Was könnte realistischerweise noch erreicht werden in dieser Therapie? Was wäre – aus Sicht der Klientin, der Therapeutin oder aus geistli- cher Sicht ein „nice to have“? Solche Ziele erscheinen oftmals attraktiv und sind motivierend – wenn auch nicht unbedingt notwendig. Nicht selten verlieren Klienten oder auch Therapeuten Pflichtziele aus den Augen und wenden sich Luxuszielen zu (Beispiel: primäre Aufgabe und sekundärer Gewinn in einer Gruppentherapie). Oder Therapeuten setzen sich selbst unter unnötigen Druck, weil sie „Luxusziele“ für ihre Arbeit formuliert haben, die sie dann nicht errei- chen. In beiden Fällen ist es notwendig, eventuelle Zielkonflikte offenzulegen und sich den Pflichtzielen wieder engagiert zuzuwenden. Zieltiefe der Therapie Es gibt eine Therapiezielhierarchie: Dass es verschiede- ne Tiefen der Veränderung gibt, wird bereits in der bi- blischen Erzählung der Heilung der zehn Aussätzigen deutlich (Lk. 17, 11ff). Welche Vorgehensweisen gewählt werden, müssen Klient und Therapeut miteinander aus- handeln. Mit steigender Zieltiefe wären zu nennen: 1. Stützende, stabilisierende Vorgehensweisen zielen darauf ab, ein möglichst gesundes (Über-)Leben im Alltag zu sichern. Persönliche Veränderungsmotiva- tion ist nicht Voraussetzung 2. Trainierende, beratende Vorgehensweisen zielen darauf ab, die (psychosoziale) Kompetenz des Kli- enten zu erweitern oder einzelne Symptome zum Ver- schwinden zu bringen. Hierzu bedarf es vor allem einer Lern- oder Trainingsmotivation 3. Aufdeckende Vorgehensweisen sehen unaufgelöste biographische Ereignisse oder Kon- flikte als Ursache der aktuellen Probleme und bearbeiten sie. Hierzu bedarf es einer Veränderungsmotivation und einer gewissen Introspektionsfähigkeit seitens des Klien- ten. 4. Vorgehensweisen, die Wertesystem oder Lebenskon- zept verändern sind oft abgeleitet von bestimmten Persönlichkeitside- alen oder Menschenbildern und zielen auf eine Ent- wicklung des Glaubens- oder Wertesystems oder des Lebenskonzeptes des Klienten. Der Klient sollte hier zu umfassenden Veränderungen wie Selbsterkenntnis, Per- sönlichkeitsreifung, Sinnfindung oder geistlicher Erfül- lung motiviert sein. 5. Welche Zieltiefe wird gewählt? In vielen Therapien wird man auch Kombinationen oder zeitliche Abfolgen von Vorgehensweisem mit unter- schiedlicher Zieltiefe finden. Entscheidend sind hier die bewusste Wahl und die klare Kommunikation nach Maß- gabe der Ziele des Klienten.