Please activate JavaScript!
Please install Adobe Flash Player, click here for download

EMCAPP Journal 2

47 Neologism 2 “Findewissen”: detecting knowledge, finding knowledge In the practical work as Christian psychologists, we seek to use our models and concepts for human experience and behaviour not as an instruction book or repair ma- nual for the human being in general and certainly not for the individual in his particular individuality and creativi- ty. Yet we need concepts and we also have the experience that they are helpful. In order to make ourselves aware of the limitations and significance of concepts, we speak of detecting knowledge, which concepts provide for us. They set the search direction in which we can understand man or begin a therapeutic process. They point to typi- cal path markers which promote or hinder disorder or healing. But they are not the explanation. In finding out what is really relevant in each case, they serve as a road map only as a preliminary orientation. We need above all, besides good knowledge of concepts, readiness to go trustfully, as a person under God’s leading, into a seeking process in which the individual case counts and is not made subject to a general statement. If this trust in God and the readiness to let go of concepts in favour of concrete encounter and leading, concepts can be useful to us. Then the questions we direct to God, our entering into prayer, can even reach a greater openness due to broad knowledge of models, we can react to God’s speaking with more understanding. For, from concepts as a guideline for detecting, one knows possible interconnections for certain situations – between a current disorder and an unresolved past, for example, and one knows a possible way of proceeding. This is how one begins to work in this direction and in this manner. With the help of learned possible interconnections, one tests what one can find for the concrete situation. Concepts point towards something typical that has al- ready been tested and worked through in other cases ac- cording to criteria of Christian psychology. And so they convey an opportunity to be a kind of “door opener” for a special dialogue with God in the concrete individual case. The result of this dialogue is open in every case. Everything is possible here, from God asking us to leave everything aside and venture into a radical piece of blind flying to the encouragement to step out along the direc- tion already suggested. Ultimately, I always stand facing God and facing each in- dividual case. Concepts are not the final gauge, but they are useful to me as an aid to knowledge, as a guideline for detecting. They set the direction in which I can most likely find something. Neologismus 2 Findewissen InderpraktischenArbeitalsChristlichePsychologenwol- len wir Modellvorstellungen und Konzepte zu menschli- chem Erleben und Verhalten nicht als Gebrauchsanwei- sung oder Reparaturvorschrift für den Menschen an sich und erst recht nicht für den Einzelnen in seiner besonde- ren Individualität und Kreativität nutzen. Dennoch brau- chen wir Konzepte und erleben auch, dass sie hilfreich sind. Um uns Begrenztheit und Sinn von Konzepten be- wusst zu machen, sprechen wir von Findewissen, das uns Konzepte liefert. Sie geben eine Suchrichtung vor, wie wir Menschen verstehen oder einen therapeutischen Prozess beginnen können. Sie zeigen typische Wegmarkierungen auf, die Störung oder Heilung fördern und behindern. Doch sie sind nicht die Erklärung. Um im konkreten Fall zu finden, was wirklich relevant ist, dienen sie nur als Landkarte zur ersten Orientierung. Wir brauchen neben gutem Konzeptwissen vor allem die Bereitschaft, uns als Person unter der Führung Gottes auf einen Suchprozess einzulassen, bei dem der Einzelfall zählt und er nicht ei- ner allgemeinen Erklärung unterworfen wird. Ist dieses Vertrauen zu Gott und die Bereitschaft zum Loslassen der Konzepte zugunsten konkreter Begegnung und Führung gegeben, können Konzepte uns dienen. Dann kann unser Fragen an Gott, unser Einstieg ins Ge- bet durch ein breites Wissen an Modellvorstellungen so- gar zu einer größeren Offenheit gelangen, wir können auf Gottes Reden mit mehr Verständnis reagieren. Denn durch Konzepte als Finderegel kennt man für be- stimmte Situationen mögliche Zusammenhänge, etwa zwischen aktueller Störung und nicht aufgearbeiteter Vergangenheit, und weiß eine mögliche Vorgehenswei- se. So beginnt man, auf diese Art in dieser Richtung zu suchen. Mit Hilfe einer erlernten Regelmäßigkeit prüft man, was man für die konkrete Situation finden kann. Konzepte deuten auf etwas Typisches hin, das bereits in anderen Fällen gefunden und nach christlich-psychologi- schen Kriterien überprüft und verarbeitet wurde. Und so liegt in ihnen eine Chance, im konkreten Einzelfall eine Art „Raumöffner“ für den speziellen Dialog mit Gott zu sein. Das Ergebnis dieses Dialogs ist jeweils offen. Von der Aufforderung Gottes, alles beiseite zu stellen und sich auf einen radikalen Blindflug einzulassen bis zur Ermuti- gung, die im Konzept vorgegebene Richtung zu beschrei- ten, ist alles drin. Im Letzten stehe ich immer vor Gott und vor dem jewei- ligen Einzelfall. Konzepte sind nicht die letzte Messlatte, aber sie dienen mir als Erkenntnishilfe, als Finderegel. Sie geben die Richtung an, in der ich mit einer größeren Wahrscheinlichkeit etwas finden kann.

Pages