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EMCAPP Journal 2

66 According to opinion surveys, clients in psychosomatic clinics wish the therapy to bring changes in the following areas of life most of all: 1. Self-confidence, self-efficacy 2. Anxieties 3. Experience of self-worth and dealing with illness 4. Difficulty in finding recreation and relaxation 5. Loneliness and contact disorders And God’s goals … ? The evangelist Mark records (Mk. 2,3-12): “Some men came, bringing to him a lame man, carried by four of them. Since they could not get him to Jesus because of the crowd, they made an opening in the roof above Jesus by digging through it and then lowered the mat the man was lying on. When Jesus saw their faith, he said to the lame man, “My son, your sins are forgiven.” Now some teachers of the law were sitting there, thinking to themselves, “Why does this fellow talk like that? He is blaspheming! Who can forgive sins but God alone?” Immediately Jesus knew in his spirit that this was what they were thinking in their hearts, and he said to them, “Why are you thinking these things? Which is easier: to say to this lame man, ‘Your sins are forgiven,’ or to say, ‘Get up, take your mat and walk’? But I want you to know that the Son of Man has authority on earth to forgive sins.” So he said to the man, “I tell you, get up, take your mat and go home.” He got up, took his mat and walked out in full view of them all. This amazed everyone and they praised God, saying, “We have never seen anything like this!” The striking feature of this story is this: not a single word from the lame man or his friends has come down to us, nothing regarding exactly what they expected from Jesus. The only obvious thing is the problem of lameness and the request to Jesus for help. When Jesus sees their faith, he names a surprising goal: forgiveness of sins. Only in a second step does he heal the obvious symptoms. Here, Jesus apparently allows God to show what is needed in this situation – and this is not what presents itself im- mediately to everyone’s eyes. God’s goals can thus be something other than what the client names and what the therapist perceives as obvious. It is therefore worthwhile to enquire about God’s goals for a client or for a therapy process. The ways of recognising such goals can be very varied: impressions in prayer or the wishes of the client’s heart, “works prepared beforehand” in the life of the client, Bi- ble words which become the “rhema”, impulses received by a supervisor or spiritual leader, inspiring books and much more. God wants to lead us and speak to us, and “whoever belongs to God hears God’s words.” (Joh. 8,47) The dangers of this procedure become clear at once: passivity, so that no more goals are developed or battled through by oneself; listening to God can be put in the place of the necessary negotiating of goals between client and therapist. Klientinnen und Klienten in psychosomatischen Klini- ken wünschen sich in Befragungen vor allem in folgen- den Lebensbereichen Veränderungen durch die Therapie: 1. Selbstsicherheit, Selbstwirksamkeit 2. Ängste 3. Selbstwerterleben und Umgang mit Kränkungen 4. Schwierigkeit, Erholung und Entspannung zu finden 5. Einsamkeit und Kontaktstörungen Und Gottes Ziele … ? Der Evangelist Markus berichtet (Mk. 2,3-12): Da brachte man einen Gelähmten zu ihm; er wurde von vier Männern getragen. Weil sie ihn aber wegen der vie- len Leute nicht bis zu Jesus bringen konnten, deckten sie dort, wo Jesus war, das Dach ab, schlugen (die Decke) durch und ließen den Gelähmten auf seiner Tragbahre durch die Öffnung hinab. Als Jesus ihren Glauben sah, sagte er zu dem Gelähmten: Mein Sohn, deine Sünden sind dir vergeben! Einige Schriftgelehrte aber, die dort saßen, dachten im Stillen: Wie kann dieser Mensch so reden? Er lästert Gott. Wer kann Sünden vergeben außer dem einen Gott? Jesus erkannte sofort, was sie dachten, und sagte zu ih- nen: Was für Gedanken habt ihr im Herzen? Ist es leich- ter, zu dem Gelähmten zu sagen: Deine Sünden sind dir vergeben!, oder zu sagen: Steh auf, nimm deine Tragbah- re und geh umher? Ihr sollt aber erkennen, dass der Men- schensohn die Vollmacht hat, hier auf der Erde Sünden zu vergeben. Und er sagte zu dem Gelähmten: Ich sage dir: Steh auf, nimm deine Tragbahre, und geh nach Hause! Der Mann stand sofort auf, nahm seine Tragbahre und ging vor aller Augen weg. Da gerieten alle außer sich; sie priesen Gott und sagten: So etwas haben wir noch nie gesehen.“ Auffällig an dieser Geschichte ist: Es ist kein Wort des Gelähmten oder seiner Freunde überliefert, nichts dazu, was sie genau von Jesus erwarten. Offenkundig ist nur das Problem der Lähmung und der Auftrag an Jesus zur Hilfe. Als Jesus ihren Glauben sieht, nennt er ein überraschen- des Ziel: Sündenvergebung. Erst in einem zweiten Schritt heilt er die offenkundigen Symptome. Anscheinend lässt sich Jesus hier von Gott zeigen, was „dran“ ist – und das ist nicht das, was jedermann zu- nächst vor Augen steht. Gottes Ziele können also andere sein als die, die der Kli- ent nennt und auch anders als die, die der Therapeut als offensichtlich wahrnimmt. Es lohnt sich daher, nach Got- tes Zielen für einen Klienten oder für einen Therapiepro- zess zu fragen. Die Wege, um solche Ziele zu erkennen, können sehr vielfältig sein: Gebetseindrücke oder Herzenswünsche des Klienten, „vorbereitete Werke“ im Leben des Klien- ten, Gebetseindrücke des Therapeuten, Bibelworte, die zum „Rhema“ werden, Impulse eines Supervisors oder geistlichen Leiters, inspirierende Bücher und vieles mehr. Gott möchte uns führen und zu uns reden, und „wer von Gott ist, der hört Gottes Worte.“ (Joh.8,47) Christian Psychotherapy

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