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EMCAPP Journal 2

92 So how does a Christian therapy programme for AD(H)S look? Fundamentally, I pursue goals in four areas when wor- king with AD(H)S. The first goal is to recognise the child’s strengths. This leads to a new view of the child on the part of the parents, teachers or other educators, but also on the part of the child itself. The vicious circle of rejection is broken and a new approach to AD(H)S is facilitated. The second area has the goal of promoting encounters of hearts. In Malachi 3,24 it is written that God desires the hearts of the fathers to turn to the sons and the hearts of the sons to the fathers. What is meant here is then a turning of the hearts of the parents to the children and conversely. I think this is essential for a AD(H)S thera- py. Through genuinely aware moments of encounter, a message of perception and recognition is received by the child. This leads to a reinforcement of self-esteem and confidence in the parents. The feeling of being overtex- tended and helpless unequal to the task and of helpless- ness is thus reduced. In the third area, the goal is to open the subject of inner hurt. With children, we try to train them to handle fee- lings. Often, they do not yet understand the inner hurt, but they can certainly assess their own feelings well. In training, they learn to name their feelings correctly and to handle them. Young people and adults, in contrast, are often able to understand where the inner hurt is coming from. At 16, the ability to reflect is usually so developed that one can speak of the causes and consequences of the inner hurt and can also try to hand over the inner hurt in prayer. Here it is often a question of hurt from relati- onships, for which a process of forgiveness is essential. Dealing with inner hurt is thus often a long process. These three areas are hardly ever found in secular psy- chology. On the other hand, there is a surprisingly large amount of literature on the fourth area, that of bounda- ries and structures. Children with AD(H)S need bound- aries and structures. How these can be appropriated and complied with is part of every therapy programme and is also discussed in all advisory books. And what do you think of treatment with medicines such as Ritalin? Well, I do not think much of one-sidedness. A holistic Christian concept would, in my opinion, comprise the four points mentioned above, but also these same me- dicines. Their efficacy has been proved by many studies and, in practice, strong effects are observed. We were also able to experience this with our own child. We went through a long battle before finally administering medi- cine after nothing else helped anymore. Then suddenly our child came home and said, “Mama, I suddenly un- derstand what the teacher is saying!” Treatment with medicine led to this child having no or only two errors in dictation for the first time!! That has previously ne- ver been inaginable. Im my opintion, medical treatment belongs to a multi-modal Christian concept. Nutrition is also very important, as there are various research results showing, for example, that Omega-3 helps to strengthen concentration. Wie sieht denn nun ein christliches Therapieprogramm bei AD(H)S aus? Im Grunde genommen verfolge ich vier Bereiche bei der Arbeit mit AD(H)S. Erst mal ist es das Ziel, Stärken des Kindes zu erkennen. Das führt zu einer neuen Sicht auf das Kind bei den Eltern, bei Lehrern oder anderen Erzie- hern, aber auch bei dem Kind selber. Der Kreislauf der Ablehnung wird durchbrochen und ein neuer Umgang mit AD(H)S gefördert. Der zweite Bereich verfolgt das Ziel, Herzensbegegnun- gen zu fördern. In Maleachi 3,24 steht, dass Gott möchte, dass sich das Herz der Väter zu den Söhnen hinwendet und das Herz der Söhne zu den Vätern. Es geht also um eine Hinwendung der Herzen der Eltern zu den Kin- dern und umgekehrt. Ich denke das ist für eine AD(H) S-Therapie essentiell. Durch wirklich wache Momente der Begegnung wird beim Kind eine Botschaft der Wahr- nehmung und Anerkennung wahr genommen. Das führt zu einer Stärkung des Selbstwerts und des Vertrauens in die Eltern. Die gefühlte Überforderung und Hilflosigkeit wird also gemindert. Im dritten Bereich geht es darum, den inneren Schmerz zu thematisieren. Bei Kindern versuchen wir, den Um- gang mit den Gefühlen zu trainieren. Oft verstehen sie den inneren Schmerz noch nicht, aber sie haben sehr wohl eine gute Einschätzung ihrer Gefühle. Im Training lernen sie dann, ihre Gefühle richtig zu benennen und damit umzugehen. Jugendliche und Erwachsene dage- gen können eher verstehen, woher der innere Schmerz kommt. Mit 16 Jahren ist die Fähigkeit sich zu reflek- tieren meist so weit entwickelt, das man wirklich über Ursachen und Folgen des inneren Schmerzes sprechen kann und dann auch versucht, den inneren Schmerz im Gebet abzugeben. Oft handelt es sich dabei um Bezie- hungsschmerz, für den ein Vergebungsprozess essentiell ist. Der Umgang mit dem inneren Schmerz ist also oft ein längerer Weg. Diese drei Bereiche findet man kaum in einer säkularen Psychologie. Dagegen gibt es über den vierten Bereich, Grenzen und Strukturen, unwahrscheinlich viel Litera- tur. Kinder mit AD(H)S brauchen Grenzen und Struk- turen. Wie diese eintrainiert und eingehalten werden, ist Teil eines jeden Therapieprogrammes und wird auch in jedem Beraterbuch thematisiert. Und was hältst du von der Behandlung mit Medikamenten wie zum Beispiel Ritalin? Also ich halte nicht viel von einer Einseitigkeit. Zu ei- nem ganzheitlichen christlichen Konzept würden meiner Meinung nach die oben genannten vier Punkte gehören, aber eben auch Medikamente. Die Wirksamkeit ist ja durch viele Studien belegt und in der Praxis zeigen sich starke Effekte. Auch bei unserem eigenen Kind konnten wir das erleben. Wir hatten uns erst nach langer Zeit, nachdem wirklich nichts anderes mehr half, dazu durchgerungen, Medi- kamente zu verabreichen. Dann kam das Kind plötzlich nach Hause und sagte: „Mama, ich krieg ja plötzlich mit, was die Lehrerin sagt!“. Christian Psychology alive

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