44 rust has been ignited by our everyday experience of No since the beginning of human history. In other words, we will not respond adequately to God’s comission to love, if No is not for us as self-evidently a part of love as Yes. Always saying Yes is loveless. No is love in every sense. Whoever cannot say No cannot say Yes either! No and Yes are the essential components of a relationship. And our Christian faith is relationship faith, at its centre is the commission to love (agape). This moulds not only our inter-personal relationships, but also our relationship with God. 3.4. Without No and without Yes no overcoming of our distrust! We all value Ps.139, 5: “On all sides you surround me and hold your hand over me” as a word of security and pro- tection. If we look at this verse not in the Martin Luther transla- tion, but in that of Martin Buber, “Behind, in front, you press in on me, lay your fist upon me”, the feeling of se- curity is replaced by one of threat, of confinement or of hopelessness. Both translations are legitimate in view of the original Hebrew text. And both emotional impulses, security or threat, can ari- se during any experience of boundaries being set. I there- fore speak of the double face of boundaries. For us, the people of a fallen creation, the aspect of threat and constriction will usually be felt in association with most experiences of setting boundaries. The Healing No has above all the aim of activating the other side of the boundary, its other face, namely the fee- lings of security and safety, or at least of enabling this as a decision. It is intended that we should experience that the same person who, according to our feelings, wishes us evil be- cause he sets us a boundary, does in fact stand on our side, does not break off the relationship, does not reject us, remains with us. This behaviour can best be descri- bed as comforting, helping someone in weakness back to normal strength. And our God reveals himself time and again as the God of all comfort, the Holy Spirit as the Comforter! If we dare to take the step of faith of allowing ourselves to be comforted, the distrust in our hearts can be overcome. 3.5. Without No and without Yes no person! God is a person – this is an important component of our faith – a person with a will, with freedom, with feelings, with aims and intentions, and we, standing face-to-face opposite him, as his redeemed images, have the same cha- racteristics. The competence to find identity through setting bounda- ries is part of becoming a person and therefore part of the Christian concept of man. 3.6. Without No and without Yes no freedom to give and Christian Psychology Frage, die in uns kämpft, wenn Ablehnungsgefühle sich melden. 3.3. Ohne Nein und ohne Ja keine Beziehung! Der Sündenfall wird so beschrieben, dass die Schlange am ersten Nein, dem Nein vom Baum der Erkenntnis des Guten und Bösen zu essen, Misstrauen erweckt – (was übrigens damit auch aussagt, dass Grenzen und Nein so- gar etwas Paradiesisches sind –) und weist somit darauf hin, dass es sich beim Neinsagen nicht nur um ein Thema sozialer Kompetenz handelt, sondern dass das Nein nicht im Widerspruch zum Vertrauen stehen muss, dass Gott uns das in seiner Liebe zutraut. Das große Thema, Glauben und Vertrauen contra Zweifel und Misstrauen entzündet sich an unseren alltäglichen Neins von Anfang an in der Menschheitsgeschichte. Mit anderen Worten, wir werden nicht dem Liebesauftrag Gottes gerecht werden können, wenn das Nein für uns nicht so selbstverständlich zur Liebe gehört wie das Ja. Immer Ja sagen ist lieblos. Nein ist durchaus Liebe. Wer nicht Nein sagen kann, kann auch nicht Ja sagen! Nein und Ja sind die wesentlichen Bestandteile einer Beziehung. Und unser christlicher Glaube ist ein Bezie- hungsglaube, in seiner Mitte der Auftrag zur Liebe (Aga- pe). Das bestimmt nicht nur unsere zwischenmenschlichen Beziehungen, sondern auch unsere Beziehung zu Gott. 3.4. Ohne Ja und Nein keine Überwindung unseres Miss- trauens! Wir alle schätzen Ps.139,5: “Von allen Seiten umgibst du mich und hältst deine Hand über mir.“ als ein Wort der Geborgenheit und des Schutzes. Schauen wir uns diesen Vers nicht in der Martin Luther Übersetzung, sondern in der von Martin Buber an, “Hin- ten, vorn engst du mich ein, legst auf mich deine Faust.“, dann stellen sich anstelle von Geborgenheit Gefühle der Bedrohung, der Einengung oder der Ausweglosigkeit ein. Beide Übersetzungen sind vom hebräischen Grundtext her legitim. Und beide Gefühlsmomente, Geborgenheit oder Bedro- hung, können bei jeder Grenzsetzungserfahrung entste- hen. Deshalb spreche ich vom Doppelgesicht der Grenze. Für uns Menschen einer gefallenen Schöpfung wird bei den meisten Grenzsetzungserfahrungen der Aspekt der Bedrohung und Einengung mitschwingen. The Healing No möchte vor allem die andere Seite der Grenze, ihr anderes Gesicht, nämlich die Gefühle der Ge- borgenheit und der Sicherung aktivieren, zumindest als Entscheidung ermöglichen. Wir sollten erfahren: Die gleiche Person, die uns nach un- serem Empfinden uns übel will, weil sie eine Grenze setzt, steht dennoch zu uns, bricht die Beziehung nicht ab, lehnt uns nicht ab, bleibt bei uns. Dieses Verhalten lässt sich am besten als Trösten beschreiben, jemandem in Schwäche wieder zur normalen Stärke verhelfen. Und unser Gott offenbart sich immer wieder als der Gott allen Trostes, der Heilige Geist als der Tröster!